Copy
Speciale editie: voor alfa en gamma docenten!
Willen je collega’s van de taalvakken nieuwe inspiratie opdoen voor hun onderwijs, meer weten van actueel onderzoek of spreken met vakcollega’s buiten je school? Of zoeken zij, net als hun bètacollega’s, ook een Persoonlijk Assistent van de Leraar? Stuur hen dan deze nieuwsbrief door!

In deze speciale editie van de nieuwsbrief van Bètapartners hebben we activiteiten opgenomen voor je collega’s van de taalvakken. De activiteiten worden aangeboden door VU, UvA en door het Onderwijsnetwerk Zuid-Holland (ONZ). 

Het project Persoonlijk Assistent van de Leraar is een samenwerking tussen Bètapartners, PUC VU en de Faculteit der Geesteswetenschappen van de UvA. Er staat inmiddels een flinke groep enthousiaste studenten klaar om aan de slag te gaan.
Activiteiten voor leraren Frans

3 februari en 3 maart: Kennismakingsatelier AIM didactiek
In het kennismakingsatelier zien en ervaren docenten hoe de AIM-didactiek werkt, welk materiaal beschikbaar is en je ervaart zelf op welke manier de gebaren een rol spelen in het taalleerproces.
Activiteiten voor leraren Nederlands
18 januari: Instagrampoëzie in de klas
In deze online workshop ga je aan de slag met Instagrampoëzie: Hoe kun je Instapoëzie gebruiken om leerlingen aan het lezen en schrijven te krijgen?

18 januari: ONZe Boekenclub
In de ONZ-boekenclub worden verschillende teksten en boeken besproken door een groep van vo-docenten, onder begeleiding van universitair docenten dr. Esther Op de Beek en prof. dr. Yra van Dijk.

25 maart (start): Verhogen van taalbewustzijn via de thuistalen in een klas
Leraren Nederlands leren in deze cursus hoe zij de intuïties van hun leerlingen, over Nederlands en andere talen, kunnen inzetten in taalonderwijs.  

25 maart: Debat & DNA
In deze bijeenkomst zetten we DNA-lesstof uit het nieuws om naar debatteren in de klas. Vakoverstijgend voor leraren Nederlands, Filosofie, Maatschappijleer, Godsdienst, Biologie en NLT.
Activiteiten voor leraren
Klassieke Talen
21 januari: De klassieken online
Een overzicht van digitaal materiaal voor classici: online teksten, vertalingen, commentaren, woordenboeken en lexica, lesmateriaal, multimedia, databases met secundaire literatuur en beschikbare software. Hoe zet je deze applicaties in tijdens de (online) les?

5 februari: Epidaurus binnenstebuiten gekeerd
Archeologen, classici en historici plaatsen in deze cursus Epidaurus en de Griekse praktijk van genezing in een nieuw perspectief met behulp van het meest recente wetenschappelijke onderzoek. 

9 maart (start): Vertaalvaardigheid van leerlingen Latijn en Grieks
Leraren Latijn en Grieks verdiepen zich op basis van recent onderzoek naar vertaaldidactiek in de complexiteit van het vertalen. Ze passen de inzichten toe in eigen lesontwerpen.
Persoonlijk assistent voor leraren
Veel Bèta-docenten in Noord-Holland en Flevoland profiteren al van de inzet van een Persoonlijk Assistent van de Leraar (PAL), een student die de leraar op allerlei vlakken kan ondersteunen. Naast studenten met een bèta-achtergrond bevat de poule inmiddels ook enthousiaste studenten Talen, Maatschappijleer, Geschiedenis, Kunst en Levensbeschouwing. Zij zijn benieuwd naar het leraarschap en gaan graag op school aan de slag ter ondersteuning van leraren. 

Baran Doğan studeert Nederlands en is zo’n student. Hij is sinds kort als PAL in dienst van het Stedelijk Gymnasium in Haarlem: “Ik loop nog maar een paar weken mee bij het Stedelijk Gymnasium in Haarlem, maar zowel de werkgever als het beroep laten een enorm positieve indruk achter.” 

Is jullie school ook op zoek naar een PAL? We gaan graag voor jullie op zoek naar een geschikte kandidaat. Wij geven de student een korte training en maken samen met jullie duidelijk waar de school het meest bij gebaat is.

Het PAL-project is een samenwerking tussen de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam. De poule bevat studenten van zowel UvA als VU. Voor scholen is alle informatie te vinden op één gezamenlijke website: www.palvoordeklas.nl. Maarten-Harm Verburg is coördinator voor bèta-PAL; Mathilde Spruyt-Kooij is coördinator voor alfa/gamma-PAL. Bij vragen helpen zij u graag verder.
Op de hoogte blijven
Wil je als leraar in één van de taal-, cultuur of geschiedenisvakken op de hoogte blijven van dit soort initiatieven in de regio? Meld je dan hier aan voor toekomstige nieuwsbrieven. 

Ook zijn we altijd op zoek naar leraren met goede ideeën hoe we de contacten tussen geesteswetenschappers aan de universiteit en in het voortgezet onderwijs kunnen versterken. Suzanne Adema hoort het graag als je op dit gebied mee wil denken met bacheloropleidingen aan de universiteit. 






This email was sent to <<E-mail>>
why did I get this?    unsubscribe from this list    update subscription preferences
Bètapartners · De Boelelaan 1111 · Amsterdam, 1081 HV · Netherlands